الجمعة، 9 يوليو 2010

دماغي كدة

من أروع الكتب اللي قريتها في الفترة للي فاتت تحس كدة و إنتا بتقراه إنك عايش بجد جوة دماغ العبقري د.أحمد خالد توفيق يمكن في ناس شافت أغلب المقالات قبل كدة قبل تجميعها بس أنا عن نفسي كنت محتاج أشوفها تاني و تالت و رابع كمان
الكتاب تحفة بجميع المعايير
أنا برضه متأخر في الكتابة عند أنا إشتريته من زمان جداً و قريته في فترة المعرض
في البداية الغلافجميل جداً بيمثل صورة الكاتب و تمثال الحرية و عبد الناصر - أنا مش من محبي عبد الناصر بس ما علينا - المهم إن الغلاف كويس جداً

المحتوى جميل جداً في مقالات أضحكتي جداً على حالنا و مقالات أبكتني فعلاً يعني عندك الخماسية الجميلة مخلوقات كانت رجالاً لما إتكلم عن الطب الزائف لما إتكلم عن د. ياسر الجدي  لما إتكلم عن التحرش و عن التقليد في الفن المصري من الأخر إتكلم عن كل حاجة في مصر بطريقة توحي إنه إنسان دماغه عالية بجد


 إلا إن في شوية نقط ضايقتني جداً و كنت أتمنى إن د.أحمد ميكتبهمش بالطريقة دي يعني مثلاً إنه بيحاول يفهم الشباب بنفس الطريقة اللي غيره بيحاول بيها بالدعاية السينيمائية و الإعلانات و المسلسلات اللي بيشوفها يعني عن تامر :كلامه عن عمر و سلمى بتفكرني بالمسئول عن إختيار الأغاني في خير زمان أو الكابتن بتاع الجيم لما طلبت منه يغير بيونسيه لإني مش بحبها الإتنين حطوا سي دي لتامر حسني بإعتبار إنه هو بتاع الشباب و إن الشباب بيحبوه و الكلام ده

و طبعاً ده مش صح أنا منكرش إن في شوية بنات لسة المراهقة بتعمل معاهم شغل بيحبوه و شوية ولاد ولاد كانوا بيسمعوا شعبي بيحاولوا يبانوا فانكي بعد ما زهقوا من الشعبي فبيسمعوا صوت تامر المسرسع و طبعا مهما حصل فالشباب لسة عندهم دم و بيسمعوا لدياب و منير و فيروز و حليم و ناس كتير مش فرحانة بشعر صدرها  

زفالمعايير التلاتة اللي حكم بيها على الشباب بسس تامر الأول غلط و التاني غلط و التالت غلط

نبذة بسيطة عن تامر حسني  ::: (ممكن تسيب ال6 سطور الجايين دول لو مقتنع إن تامر مش قدوة للشباب و إنه مثال سئ لإنسان منحط خلقيا )
1 يعتبر أشهر لص حقوق ملكية فكرية بعد ما وصلت عدد سرقات الأغاني بتاعته ل30 (ولسة الجاي أكتر) (لو عايز أدلة ممكن أجيبهالك)
2 شاب منحل و خليع جدا و رغم كدة بيحط لنفسه لقب نجم الجيل (بذمتك إنتا عايز إبنك يبقى تامر أو بنتك تبقى مي ؟؟؟) معتقدش إنه نجم للجيل بأي حال لإن الجيل حتى ملحقش يبدأ
3 هارب من التجنيد و متهم بالتزوير في 3 قضايا تزوير (تزوير المؤهل الدراسي مرتين و تزوير شهادة الخدمة العسكرية لو عايز أدلة ممكن أجيبهالك)
4 مصاب بإنفصام في الشخصية (مش معقول واحد يتصور و هو بيصلي و بعدها ب40 بوم تتنشر له صور مع بنات في أوضاع حميمية جدا لو فاهم قصدي و أنا بصفتي خبير فوتوشوب ممكن أنفيلك بالدليل شبهة التزوير خصوصا إن واحدة من البنات دول إتصلت ببرنامج لبناني شهير و قالت إنها سهرة بريئة و إنتا عارف لو قلت أنا مسرقتش بنك مصر من غير ما حد يوجه الإتهام ده ليا معناه إني بثبت على نفسي التهمة )


ممكن نرجع بعد ما ال6 سطور خلصوا الحمد لله
هو في المقال ده شبه كابتن الجيم و شبه المسئول عن الأغاني في خير زمان مسألناش إحنا إذا كنا بنحب تامر ولا لأ بس سأل إنتاج افلامه اللي شافها هو و اللي في سنه مع أولادهم واللي اشترتها القنوات الفضائية علشان تعرضها 173133032 مرة متواصلة 


أنا شاب و شاب جدا إن جاز التعبير (19 سنة ) و زي 125 ألف شاب في جروب كارهي تامر حسني بنقول لأ للفن الهابط و اتحداك تجمع 20 ألف بيحبوا تامر في جروب واحد 



كما إن د.أحمد برضه بيخلط ما بين اللغة العربية و الحروف العربية بطريقة واحد مدرسش الإتنين و للأسف متحامل على الفرانكو بطريقة صعبة جداً و مصر إن الفرانكو هو المسئول عن كل حاجة غلط حتى هزيمة المنتخب يمكن 


و في غلطة مش مقصودة لما إتكلم عن فيلم أرض النفاق الفيلم من بطولة فؤاد المهندس 


في الأخر الكتاب جميل جداً و قوي جداً و أنصح أي حد يقراه طبعاً 


ليست هناك تعليقات: