الأحد، 4 يوليو 2010

النيل لو راح هيفضل لمصر إيه ؟؟ خيبتنا لمؤاخذة



كنت بقلب في عناوين الجرايد من مدى لقيته بيقولك قال إن دول حوض النيل  بيخططوا يقللوا حصة مصر من النيل عنك و كمان يومين اسرائيل تمارس ألعاباً قذرة في الموضوع ده و قال إيه عايزة تبقى الدولة رقم 11 في حوض النيل بصراحة الموضوع زاد عن حده و مفيش أي تحرك جاد من الجهات المعنية قلت يا واد يا محمد لازم تحاول توصل الفكرة للناس عملت بوست عالفيس محدش إدى للموضوع همه و محدش شاف البوست غسر خمسة ستة غالباً قلت لازم تنزل و تفهم الناس أخدت بعضي و نزلت على قهوة بتاعة مثقفين و حاولت أفهمهم واحد واحد..

أول واحد قعدت جنبه بفتح معاه الكلام ألا مسمعتش يا عم بيقولك دول حوض النيل عايزين يقللوا حصة مصر ... زعق فيا و قال : أنا مليش في السياسة حلوا عنا الله يخرب بيوتكم ... إحم ... الراجل هزقني تمام و قام حتى من غير ما يدفع الحساب و محسوبكم اللي دفع 

تاني واحد كان ملتحي و شكله طيب و ابن حلال قلت كويس مفيش تهزيق قلتله با عم سمعت عن حكاية حصة مصر اللي عايزين يقللوها قال لي إنهم سمعوا و راحوا لشيخ المسجد و هندعي عليهم كلنا الجمعة الجامية إن شاء الله قلتله طيب يا عم مش نكلم المسئولين و لا أي حاجة ولا حتى تبقى قضية رأي عام ولا حاجة زي كدة قال لي يا عم هو في أقوى من ربنا نشكو إليه بصراحة انا إتاخدت في نفسي مش عارف أعمل إيه لو جادلت هيكفرني الراجل و لو مجادلتش هلقى بعت القضية بصراحة خدتها من قصيرها و قلتله ربنا يصلح حالنا و حالك و قمت من قدامه 

 رحت لجماعة عواجيز كدة قاعدين واخدين جنب قلت فرجت دي ناس كبيرة عاقلة و هتفهم قعدت جنبهم و قلت لواحد فيهم مسمعتش يا جدي عن اللي حصل دول حوض النيل هيقللوا حصة مصر و اسرائيل بتلعب ألعاب قذرة و شكلهم هيمنعوا النيل أساساً عنك و شخط فيا و قال لي إنتا بتقول إيه شوف يا حج محسن اللي بيقوله الواد ده قال هيشيلوا النيل قال . رد الحج محسن : و يا ترى هيشيلوه بعربيات نقل و لا إيه هعهعهع كح كح كح رد حج تالت معرفش إسمه بيضحكوا عالعيال الصغيرة روح يا بني مدرستك روح رد الحج الأولاني : ما تبطلوا اللي بتشربوه ده جاتكم وكسة 

قمت من جنبهم و أنا حالتي بالنيلة و قعدت على أخر تربيزة في القهوة قعد جنبي راجل شافني مهموم قال لي مالك يا بني قلتله النيل يا عم هيروح و لا حد حاسس قال لي سمعت يا بني و لا حد هيتحرك إلا لما يروح مننا قلتله طيب و العمل قال العمل عمل ربنا محدش هيسمع و لا يحس متضيعش وقتك و روح حوش مية من دلوقتي

من حيث لا أدري و لقتلك حد ماسكني من قفايا : نيل إيه ياض اللي هيروح ما تبطلوا نصب  يا ولاد الكلب مليتوا البلد ده أنا مش هسيبك غير في النيابةرجاي تعمل أوشاعة و ملقتش غير أهوتي يابن ال^%^%*

و مش هقولك نفدت منها إزاي ساعتها و ربنا لوحده أعلم إزاي مجرجرنيش من قفا اللي جابوني على النيابة و من ساعتها و أنا كافي خيري شري و لا بتكلم عن النيل و لا دياوله

النيل في جرجا "مدينتي"
ألا بالحق ملاقيش معاك جركنين ميا فاضيين

ليست هناك تعليقات: