الاثنين، 21 يونيو 2010

كوبي باست

من و أنا صغير كنت بحب مجلة بلبل بتاعة أخبار اليوم أوي كنت بجيبها تقريبا من ساعة ما بدأت
كان في علاء الدين بتاعة الاهرام بس كانت شوية اكبر من سني
و في ماجد بس اختلاف ثقافة الكاتب كان مهول
 في يوم لاحظت في قصة من القصص إن في حاجة غلط .....
ركزت شوية لقيت إن الشخصية ملعوب في فتحة الفستان بتاعها شايلين الخط بتاع الصدر خالص كنوع يعني من الأدب مش لازم الطفل المصري - حفظه الله و رعاه - يشوف واحدة بصدرها
 كان عندي حوالي 13 سنة في الفترة دي و كنت لسة عيل مش فاهم حاجة بس كنت بكره اللي يضحك على عقلي مسكت المجلة فصصتها لقيت إن في شخصيات لابسين لبس مش تمام - مايوهات اجاركم الله -
فالراجل المراجع مبوظ الرسمة بهدوم كروكي مخلية الصورة تقرف
ساعتها مكنتش اعرف فرنسي علشان كدة مكنتش فاهم إن القصص كلها متاخدة كوبي باست من مجلة فرنسية توقيعها جنب القصة نفسها و كنت وقتها مستغرب إن المراجع بيلغبط شغل المصمم بدل ما يقول له بينهم و بين بعض بلاش يا فتحي ترسم حاجات مشينة كدة - حلوة مشينة دي - 
لما دخلت ثانوي وقع في إيدي عدد من نفس المجلة و اذهلني بجد كم التعديلات اللي بتدخل على القصص
يعني مثلا أي كحوليات بتتحول لشراب أو ساعات عصير و أي علاقة غير شرعية بتبقى شرعية غصب عن عين التخين و ده كوم و تغيير القصة كوم
يعني كان في قصة واحد كان عايز يهزر مع المدام و يحضنها على فجأة فهيقع في حفرة في الجنينة و هو في الطريق و دي حرية شخصية و مراته مفيش مشاكل لأ ليه و ليه يحضنها المراجع العبقري خلاه عايز يحذرها إن في مسمار في السور علشان متقطعش الفستان شوفوا العنكشة القصصية ده غير انها مكنتش لابسة فستان فلبسها فستان كروكي و حتى مكلفش نفسه يرسم مسمار في السور
....
و نفس الموضوع مع ترجمة الافلام اتخيل إن واحد كان فاكر تبا لك كلمة أبيحة بجد و بيسألني إزاي ربنا يقول كلمة أبيحة في القرأن ? ? و هكذا دواليك الترجمة بجد بتبهدل الابداع انا نفسي بجد يكون في راجل دماغه صرمة قديمة تبع الجهة اللي بنترجم منها و ميقبلش بأقل من ترجمة حرفية للنص الاصلي

نرجع لموضوع قصص الاطفال لو رأيك إن طفلك المصري المصون - حفظه الله و رعاه - مش ناضج كفاية إنه يشوف فتحة صدر في فستان رغم إنه بيشوف في التليفزيون ألعن مليار و 300 مليون مرة - تعداد الصين - يبقى خلاص سيب ثقافة الغرب للغرب و بطل تنقلها يا وغد منك له و ركز في شغلك وارسمله إنتا قصص منقبات بيشربوا عصير و فتحي واقع في الحفرة اللي في الجنينة

هناك 3 تعليقات:

mostafa sleem يقول...

صانك الله ورعاك
تحياتي

احمد خليل يقول...

انت رائع يا صديقي مدونتك حلة قوى نيهتى دائما لكل جديد

الأغاني للرأفتاني يقول...

الابداع دايما بيصطدم بالمعتقدات وبعض الناس بيعطو لنفسهم الحق فى الحكم بايه الصالح وايه غير الصالح
وانا عندى ١٣ سنه كنت منحرف ههه