الثلاثاء، 7 سبتمبر 2010

معا للتغيير

موقع http://www.taghyeer.net/
بصراحة كتير أصحابي قالولي و شفته كتير عالفيس لكن كان الإندهاش إني أشوفه في المترو قعدت أكلم نفسي هتوقع يا واد يا أيمن ? طيب و هو في فايدة ? طيب و هما المليون اللي وقعوا عملوا إيه ? قعدت أكلم نفسي لغاية ما لقيتني في البيت قدام مراية الحمام لقيت نفسي بيقولي إيه يا عمنا مالك ? قلتله مش عارف أعمل إيه في موضوع التغيير ده بص لي كدة و قال أما ناس سخيفة دي إنتا يا عم مش بتغير عادي في البيت هنا لأ و بتغير التليفزيون و ساعات بتغير إتجاه المترو إنتا هتكفر بقى قلتله على رأيك و في ستات بتغير لعيالها و الناس بتغير عالبحر فجأة لقيته بيصرخ فيا و يقولي لأ لأ كله إلا البحر قلتله ليه يا عمنا ? قال لي إنتا وطني ? قلتله أيوة طبعا و أكتر من أي حد فيكي يا بلد قال لي إإلش بقى و كدة أنا قصدي حزب يا هندي قلتله لأ طبعا قال لي يبقى خلاص شيل حكاية البحر دي من دماغك خالص قلتله ليه يعني هو الحزب بس يغيروا عالبحر ? قال لي هو عموما الحزب يغيروا في حتة عالبحر بقى في الشارع ملكش فيها أما إنتا بقى فأخرك بيتكم يا بابا قلتله إهدى يا عم نرجع لموضوعنا إيه رأيك نمضي على موضوع التغيير ده قال لي والله شكلهم هيغيرولك يا بعيد و إنتا مش عارف تغييرهم وحش إزاي قلتله لا يا عم ما هو أنا مش هوقع لوحدي ده في مليون واحد وقعوا و بعدين ماهو التغيير ناموس الحياة فيها إيها لما الريس ي... لقيته مرة واحدة قاطعني و قال لي لأ لأ تفها من بقك و هو العشرة تهون غير على إبن الحرام ? قلتله يا عم ماهو الواحد من هو صغير يصحى الصبح يروح المدرسة يشوفه كبر شوية في الشغل هيشوفه يركب المترو لازم يشوفه يجيب الجرايد يشوفه قال لي بقى يا جاحد بزمتك العشرة دي تهون ? ده إنتا مش بتشوف أبوك كدة قلتله و بعدين يعني ماهي الحياة مطينة بطين قال لي الحياة مش تبع التليفزيون المصري قلتله شوف بقى مين اللي بيإلش قال لي يا عم مرة من نفسي و إيه بقى اللي مش عاجبك في الحياة قلتله يا راجل بقى بذمتك إنتا بتدرس 45 سنة علشان تطلع دكتور و في الأخر تاخد 200 جنيه و لا التضخم الفظيع و لا الطوارئ اللي محكومين بيها من 30 سنة قال لي ما هو هو ده الجحود بعينه بقى بذمتك إنتا مش بتتعلم ببلاش و بتتعالج ببلاش يبقى إيه يعني لما يبقى مرتبك في نفس الحدود دي كنت لسة هفتح بقي قال أيوة أيوة ما إنتا مواطن جاحد بتدرس خصوصي و تتعالج خصوصي ذنب الحكومة إيه إن إنتا جحش مش فاهم و ذنبها إيه إنك بغل مش عارف تتعالج عندهم ? و إيه حكاية التضخم دي ما هو الحكومة بتسعى سعيا حثيثا _ حلوة حثيثا دي _ لتسديد الديون و تخفيض الأسعار و الحاجات دي و بعدين أبو علاء الراجل مش سوبر ماريو ولا إنتا بقى هتفتري قلتله طيب و الطوارئ قال لي هو إنتا إسمك طارق ? قلتله لأ قال لي ناوي تسمي ابنك طارق ? قلتله لأ قال لي يبقى بتسأل ليه قلتله ياخي أم الألش و الواحد صايم قال لي خلاص يا عم متتحمقش كدة أوي الطوارئ دي لحمايتنا يابا من الناس الوحشين ده أنا لو من أبو علاء كنت اعدمت الناس كلها في ميدان عام قصاد الناس وصلت للنقطة دي و افتكرت إني مستعذتش بالله من الخبث و الخبائث استعذت بالله وقمت أوقع و على فكرة إنتا كمان هتوقع ماهو إنتا مقرتش ده كله و متوقعش
http://www.taghyeer.net/

هناك 6 تعليقات:

غير معرف يقول...

بوست حلو أوى يا أيمن
تسلم أيدك يا دكتره

Muhammad Al-Ansary (@iOrto) يقول...

انت على فكرة راجل جاحد بأنعم النظام
عايز تغير إيه تاني؟؟
مش كفاية بتمسك الريموت وبتغير في القنوات

بلاش افترا يا شعب

:)))

Muhammad Al-Ansary (@iOrto) يقول...

آه قبل ما أنسى

يا ريت ـ رأفة بعيوننا ـ يا إما تكبر الخط شوية
يا إما تنسق التدوينة شوية بدل العجين ده

:))

راعي ظروف راجل زي حالاتي في العقد الرابع من عمره ونظره ضاع خلاص يا أخي
:)

Hossam Hassan يقول...

بوست حلو اوى يا عمونا
وان شاء الله كل اللى هيقرى هيوقع

التغيير هييجى هييجى

Unknown يقول...

حسام
معتز
ربنا يخليكم يا رب

Unknown يقول...

e_gyption
حاضر يا دكتور هكبر الخط :)